Kaakfysiotherapie

Kaakgewrichtklachten:

–     Pijn of vermoeidheid van de kauwspieren

–     Het niet goed kunnen openen van de mond

–     Pijn rond het kaakgewricht (vóór of soms ín het oor)

–     Knappende of krakende kaakgewrichten

–     Soms hoofdpijn, kiespijn of nekpijn.

Herkent u deze klachten? Mogelijk heeft u dan een kaakprobleem, de medische term is TMD(tempero-mandibulaire dysfunctie) en is een verzamelnaam voor problemen van het kauwstelsel.

Waardoor ontstaan kaakproblemen?

Kaakproblemen kunnen ontstaan door overbelasting het kauwstelsel, bijvoorbeeld door klemmen, nagelbijten, tandenknarsen, penbijten etc. Stress kan een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van klachten. Ook een recent of oud ongeval waarbij de kaak betrokken was, kan een oorzaak zijn. Afwijkingen in het kaakgewricht zelf kunnen aanleiding zijn tot het ontstaan van klachten. Soms zijn problemen met het gebit mede oorzaak van het ontstaan van klachten.

Wat kan de kaakfysiotherapeut voor u betekenen?

Een kaakfysiotherapeut heeft een aanvullende opleiding gevolgd en is lid van de NVOF (Nederlandse Vereniging voor Orofaciale Fysiotherapie). U komt bij hem via een verwijzing door huisarts, tandarts of kaakchirurg. Ook kunt u rechtstreeks een afspraak maken in het kader van de directe toegankelijkheid fysiotherapie.Na een onderzoek met vragenlijst en onderzoek bespreekt de fysiotherapeut met u de beste aanpak voor uw probleem. Op fysiotherapeutisch gebied kunt u dan denken aan vormen van massage en oefeningen. Belangrijk onderdeel van de behandeling is ook de uitleg over uw klacht en het geven van adviezen omtrent een juist kaakgebruik. Veelal dient u ook oefeningen thuis te doen.

Hoe vervelend kaakproblemen ook zijn, doorgaans zijn ze goed op te lossen . Een behandeling door de kaakfysiotherapeut kan u daarbij helpen.

Kees Kornelisse, lid NVOF